Spar penger – unngå nyrekruttering!
"Hjelp – Lise skal slutte! Hvor har vi stillingsbeskrivelsen fra sist?» Dette er en vanlig tilnærming når en ansatt slutter, men ikke alltid den smarteste.
Hjelp – vi blir en mindre på laget!
I en travel hverdag, med mange oppgaver som skal løses, korte frister samt krav fra styre og kunder er det fort gjort å bli varm i toppen – ikke minst når vi mister en ressurs. Som kjent blir vi mer irrasjonelle når hodet koker, får tunnelsyn og har lett for å kortslutte en prosess. Den enkle løsningen kan da lett bli å tenke rekruttering og stillingsannonse. Men, må vi virkelig kaste oss hodestups inn i en krevende rekrutteringsprosess når vi får en oppsigelse på bordet?
Begynn med analysen heller en løsningen!
Hva med heller å se på dette som en anledning til å analysere stillingsinnhold, organisering, fremtid og ulike løsningsalternativer? I og med at du har lest helt hit, er du heldigvis kjølig i toppen nå, og dermed fokusert på å foreta en mer analytisk tilnærming til den akutte situasjonen. Jo da, noen ganger er riktig løsning å erstatte den som slutter - men langt fra alltid. Det er dog mange vurderinger vi bør ta før vi beslutter oss for å rekruttere en ny medarbeider/leder, og kanskje kan mine tips hjelpe deg å spare både tid og penger.
Her følger noen spørsmål til hjelp i din analyse og kartlegging:
- Er nåværende organisering ideell, eller er tiden inne for justering av denne?
- Hvordan forventer vi at arbeidsmengden i stillingen vil utvikle seg fremover?
- Er behovet permanent eller midlertidig - trenger rollen virkelig å erstattes?
- Finnes det aktuelle interne kandidater til stillingen?
- Kan oppgavene fordeles på eksisterende ansatte (kapasitet)?
- Har vi deltidsansatte (evt. flere) som kanskje heller ønsker seg heltid?
- Hvis kortvarig behov:
- Kan det løses med frivillig eller pålagt overtid?
- Kan vi leie inn folk (bemanningsbyrå, management for hire etc.)?
- Kan vi skyve på noe produksjon/ordre?
- Kan prosjektansettelse være aktuelt? - Hva med ny ressurssparende teknologi?
- Hva med outsourcing?
- Har du faktisk økonomi (og mandat) til å ansette nå?
Gjør en grundig vurdering av ovennevnte, sammen med andre som kjenner stilling og organisasjon godt, så begynner du i riktig ende og kan ta langsiktig riktige valg.
Skulle du allikevel lande på å sette i gang en rekrutteringsprosess, ja da vet du hvor jeg finnes ☺
Lykke til med analysen!
Rekruttere selv eller benytte ekstern ekspertise?
Les mer...Lytt til erfarne fjellfolk – også når det gjelder rekruttering!
Les mer...Spar penger – unngå nyrekruttering!
Les mer...En feilansettelse koster deg fort en million! Her er tipsene for å styre unna fallgruvene.
Les mer...